Milyen legyen a villamos közlekedés Pesterzsébeten?

  • XX. kerület
2017-12-20 01:20

Kerületünk közlekedését alapvetően meghatározza a villamos-hálózata, amiben az elmúlt évtizedekben nem történt számottevő fejlődés. Az Európai Unió támogatja a kötött pályás közlekedést, amit nálunk a szerencsétlenül rövid négyes metró és a távozó Nagy-Britannia egyetlen városi villamosa Manchesterben bizonyít.

Ezért érdemes áttekinteni a pesterzsébeti villamosjáratok történetét. Erzsébetfalva mellett haladt el az első délpesti elővárosi jellegü vasút a BKVT soroksári (később Dunaharasztiba majd Ráckevébe tartó) HÉV-vonala 1887-ben, 1900-tól kezdve már villamosított üzemmel. Az első villamost egy másik magáncég indította a Mester utcán keresztült a Sertésvágóhídat érintve jutott el Erzsébetfalváig, egy „óriáshurkot” használva a mai Határ út, Jókai Mór utca, Nagysándor József és Török Flóris utcán át. 1909. január 20.-ra készítették el a mai Határ úton, Baross utcán, Nagysándor József utcán át a Török Flóris utcához csatlakozó második erzsébetfalvai hurokvágányát. 1914-ben létesült egy HÉV szárnyvonal, ami a mostani Pesterzsébet-Felső állomástól a mai Ady Endre, Székelyhíd, Török Flóris, Előd és Vörösmarty utcákon keresztül közlekedett fordított irányban, mint most az 52-es villamos. 1933-ban a híres BESZKÁRT vett át minden Pestszenterzsébetre tartó kötöttpályás vonal üzemeltetését és elindította a HÉV közlekedést Csepel irányába a Gubacsi híd mellett. 

31-es számmal létrejött egy villamosjárat, ami a Közvágóhídról járt a Gubacsi úton keresztül a Pacsirtatelepre. A másik két járat a 30-as és a 32-es a Boráros térről a városunk központjáig járt. 1942-ben a HÉV végállomását elvitték egészen a Határ út-ig (a mostani hármas villamos végállomásáig. 1950-ben Pestszenterzsébetet Budapesthez csatolták a főváros XX. kerületeként ezzel a villamosjáratok a Fővárosi Vasúti Villamos Községi Vállalat (FVKV) kezelésébe kerültek egészen a BKV 1968-as létrejöttéig. A már megismert 31-es villamos 1946. június 16-ától éjszaka is közlekedett a Boráros tér és a Pacsirtatelep között. 1973. október 11-étől a Ferenc körút – Pacsirtatelep útvonalon járt. 1959. november 21-én a 13-as villamost ami a környéki iparvágányok villamosításával 1955-ben indult, meghosszabbították Pesterzsébetig, ami a ferencvárosi József Attila lakóteleppel majd 1963-tól Kőbányával jelentett kapcsolatot.

Ezzel a 30-as villamos északi végállomása a Ferenc körút, illetve a déli a Szabótelep lett. A 30-as vonala 1959. november 21-én hosszabbodott meg Pesterzsébet, Nagy Sándor utcáig a Baross, a Nagy Sándor és az Erzsébet utcán (napjainkban Ady Endre utca) át. 1963. május 1-jén felavatták a Fehér úti villamos pályát, ettől a naptól az Örs vezér teréig járt a 13-as, aminek a hármas metró vonal üllői úti építése idején (1976–80) többször megszakadt az útvonala. 1973. november 15-én – a Soroksári út és a Boráros tér átépítése miatt – újra a Közvágóhídig rövidült a 31-es vonala. 1974. október 4-én megszűnt a pesterzsébeti Baross utcában a villamosforgalom, a villamosok ezen túl a Török Flóris utcában, illetve a Nagy Sándor utca és a Vörösmarty utcán épített új pályán közlekedtek. Ami kerületi érdekesség a 13A villamos, mint pesterzsébeti körforgalmi járat létrejötte Pacsirtatelepi végállomással, a villamos az Előd utca – Török Flóris utca – Székelyhíd utca – Ady Endre utca – Határ út –Török Flóris utca – Nagy Sándor utca – Vörösmarty utca – Előd utca útvonalon járt. Viszont csak egy évet élt meg. 1979. március 6-án a lakótelep építési munkálatai miatt megszűnt az Ady Endre utcai villamosforgalom, ezért a Jókai Mór utcán át közlekedett a 31-es villamos. 

1980. március 29-én az M3-as metróvonal második, déli szakaszának (Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest) átadása után a Határ útnál átadták az új villamos-végállomást, azóta innen indul Pesterzsébet, Pacsirtatelepre az 52-es villamos. A rendszerváltozás semmi jót nem hozott az erzsébeti villamosoknak fejlesztések és vágány felújítások helyett megszűnések és elhanyagolás történtek. A 30-as villamost 1994 végén Pacsirtatelepig hosszabbították a 31-es megszüntetése után. 1994. november 27-én a 31É villamos vonal megszűnt, pótlására azonos jelzéssel autóbuszt indítottak a Boráros tér és a Jahn Ferenc kórház között, ami egészen 2011-ig meg volt. A 13-as villamos 2001. október 2-án szűnt meg, másnap már a hosszabb útvonalon, az Erzsébet királyné útjáig járó 3-as villamos járt, ami a 63-as zuglói járat utódja is lett 2005. július 4-én a 30-as Pesterzsébeten lerövidült, végállomása a Nagysándor József utca lett és a pacsirtatelepi hurok megkerülése nélkül közlekedik azóta. A harmincas rövidítésének hivatalos oka a kihasználatlansága volt valójában a kettős terhelést már nem bírta az elhasznált sínpálya.

Pedig a 2005-ös évben új villamosok az ún. hannoveriek érkeztek az 52-es majd 2009-től a 30 vonalára, utóbbi villamos jelenleg 51-es számozással közlekedik Pesterzsébeten. Mivel tervezésben Magyarország nagyhatalom, tervek készültek már a XX. kerületi villamos hálózat megújítására is. Ezek tartalmazzák új villamos vonal építését a Topánka utcában és a Baross utcában, melyek által mind a körirányú, mind a városközpont-irányú kapcsolat biztosítható Pesterzsébet számára. A szabótelepi villamos-hurok (Nagysándor József utca – Jókai utca) megszüntetését,az Ady Endre utcai vonal megszüntetését és áthelyezését a Török Flóris utcába. Ami nagyon fontos lenne a pacsirtatelepi hurok (Vörösmarty utca – Előd utca – Török Flóris utca) felújítását a kapcsolódó közműhálózattal és közúti felületekkel együtt. A pesterzsébeti villamosok 2-es villamossal való összeköttetésének megépítése a Gubacsi úti vonal bekötésével, vagy a ráckevei HÉV villamossá alakítása a Soroksári úti vonalak összekötésével eléggé messzinek tűnik. Tervek születtek az 52-es villamos pacsirtatelepi végállomásának áthelyezésére és a vonal kihúzására egészen a Soroksár, újtelepi lakótelepig. Amennyiben eljutnának a 3-as metró déli szakaszának felújításához az alapvetően befolyásolná az 52-es villamos létét legalább két évre, ebben az esetben a buszos ráhordó járatok átalakítása mellett a 30-as villamost kellene fejleszteni, aminek a legrosszabb állapotban lévő ferencvárosi szakaszait rendszeresen javítják.

A nem sokára 110 éves erzsébeti villamos közlekedés megújításának és fejlesztésének kérdésében a polgárok véleményének kikérése nem elkerülhető.

NA.

alapszerv-r1-banner

Találkozz velünk!

Adataink

Kerületi vezető adatai:
Bencsik János
alapszervezeti elnök

Telefon: 

06-30-660-2727

E-mail cím: 

Fogadóóra: 

Előzetes telefonos egyeztetés alapján